Wednesday, May 14, 2008

Novel yang membuat aku terdiam

Sudah kali 5 aku menghabiskan novel ini. Belum pernah aku menjumpai susunan ayat yang bergitu indah dan mudah. Terima kasih kepada sdri zaliza ghazali kerana memperkenalkan aku dengan novel ni beberapa bulan dahulu (tahun lepas rasanya). Setiap kali membeli novel , aku akan membelinya lebih dari 3. Sewaktu membeli AAC aku turut membeli beberapa novel lain. Tapi, AAC yang paling akhir aku baca. Nah, kalau aku tahu bergini hebat...sudah pasti AAC dulu pilihan aku. AAC telah di 'transfer' ke format filem. Pada sesiapa yang ingin menontonnya adalah lebih baik kalian khatam kan dulu novelnya. Jauh berbeza imaginasi kita dgn filem.

Sinopsis:

Ini adalah kisah cinta. Tapi bukan cuma sekedar kisah cinta yang biasa. Ini tentang bagaimana menghadapi turun-naiknya persoalan hidup dengan cara Islam. Fahri bin Abdillah adalah pelajar Indonesia yang berusaha menggapai gelar masternya di Al Ahzar. Berjibaku dengan panas-debu Mesir. Berkutat dengan berbagai macam target dan kesederhanaan hidup. Bertahan dengan menjadi penerjemah buku-buku agama. Semua target dijalani Fahri dengan penuh antusiasme kecuali satu: menikah.

Kenapa? Karena Fahri adalah laki-laki taat yang begitu ‘lurus’. Dia tidak mengenal pacaran sebelum menikah. Dia kurang artikulatif saat berhadapan dengan mahluk bernama perempuan. Hanya ada sedikit perempuan yang dekat dengannya selama ini. Neneknya, Ibunya dan saudara perempuannya.

Betul begitu? Sepertinya pindah ke Mesir membuat hal itu berubah. Tersebutlah Maria Girgis. Tetangga satu flat yang beragama Kristen Koptik tapi mengagumi Al Quran. Dan menganggumi Fahri. Kekaguman yang berubah menjadi cinta. Sayang cinta Maria hanya tercurah dalam diary saja.

Lalu ada Nurul. Anak seorang kyai terkenal yang juga mengeruk ilmu di Al Azhar. Sebenarnya Fahri menaruh hati pada gadis manis ini. Sayang rasa mindernya yang hanya anak keturunan petani membuatnya tidak pernah menunjukkan rasa apa pun pada Nurul. Sementara Nurul pun menjadi ragu dan selalu menebak-nebak.

Setelah itu ada Noura. Juga tetangga yang selalu disika Ayahnya sendiri. Fahri berempati penuh dengan Noura dan ingin menolongnya. Sayang hanya empati saja. Tidak lebih. Namun Noura yang mengharap lebih. Dan nantinya ini menjadi masalah besar ketika Noura menuduh Fahri memperkosanya.

Terakhir muncullah Aisha. Si mata indah yang menyihir Fahri. Sejak sebuah kejadian di metro, saat Fahri membela Islam dari tuduhan kolot dan kaku, Aisha jatuh cinta pada Fahri. Dan Fahri juga tidak bisa membohongi hatinya.

Lalu bagaimana bocah desa nan lurus itu menghadapi ini semua? Siapa yang dipilihnya? Bisakah dia menjalani semua dalam jalur Islam yang sangat dia yakini?

10 comments:

Butaseni@Wan Raja said...

uih hang baca buku ni mesti terrer gila mengayat hehehe

Pegawai Khalwat said...

Ooo.... aku tipikal rakyat Malaysia yang malas membaca.

orang kampung said...

butaseni:- hahahahaha. Tapi serius buku ni buat aku jadi baik sat. Ini Novel Politik, Novel Dakwah, Novel Cinta yang di adun dengan cukup cantik. Baca lah...

orang kampung said...

pegawai:- tapi yang ni....issshhhh nak habaq pun serba salah chop oi....hang baca dulu tengok.

Unknown said...

ya.. aku pun suka... x sabar nantikan filemnya pula.. ;)


-salam singgah-

tegezoot said...

Boleh tahan punya jiwang ang ni rupanya!

Butaseni@Wan Raja said...

ooooiiiiiiiii sampai bila nak terdiam ooiiiiii

Delly said...

ya saya juga sudah baca hampir lima kali, dan masih tertanya-tanya pada diri sendiri adakah saya boleh menjadi sekuat Aisya?

safuan said...

azizul:- filemnya akan sedikit buat kau sedikit frust.hahaha

terkezoot:- jiwang tu sisipan hati . hahahahaha

wan raja (abg ganteng):- ok...ok..ok...hahahaha

delly:- dan saya tertanya tanya adakah manusia sekarang sehebat fahri.

ANNA NUR said...

owhhh... confirm ke buku ni best baca? ermmmm.. br nk cr kt kedai. hope jumpa & kalo x pun.. cr kat library. confirm best br beli. heh heh..