Monday, March 3, 2008

Pak Pandir, mat jenin & Pak Kaduk

Minggu ni agak memenatkan aku. Sibuk dengan talk, seminar dan PLKN. Dalam perjalanan ke sebuah destinasi aku dengar CD Roslan madun Seloka pak pandir dan pak kaduk. Cd ni aku dpt sbg bahan untuk modul plkn. Aku terfikir satu pekara, dari mana datang cerita pak pandir dan pak kaduk ni? siapa yang buat cerita ni? dan satu lagi mat jenin. Teruk sangat kah org melayu pada waktu tu? Ada satu yang menjentik otak aku...adakah ini propaganda Inggeris nak bagitau yang melayu ni tak sepandai mana. Kalau ini nak dijadikan kisah tauladan....tak kah terasa macam memperkecilkan bangsa sendiri. entahlah......


anjang.

5 comments:

Butaseni@Wan Raja said...

tajuk ni mula mula aku ingat cerita 3wan tak haabih habih lagi hahaha

orang kampung said...

hahhahahahaha habis dah....bukak buku baru pulak hahahahahahahahahah

ANNA NUR said...

haah... asal ckp lebih sket.. KO NI ANGAN-ANGAN MAT JENIN je lah. xtau lah knp nama tu jgk yg digunakan.

cubalah tukar nama lain atau.. xpayah disebut2 pun.

jinggo said...

hari ni dah...
12 haribulan tiga......

artisticklytouch said...

ada pengajarannya..sudah ceritanya berasal dari keturunan melayu jadi watak2nya juga berketurunan melayu tetapi aku rasa ia (pengajarannya) bersifat global, untuk sesiapa sahaja