Monday, February 11, 2008

antara foto dan lukisan


Minat aku dengan foto bermula sejak sekolah rendah. Awalnya aku hanya suka melihat gambar. kebetulan ayah aku seorang pelukis, jadi banyak lah majalah yang bergambar atau buku buku yang bergambar kat rumah aku. Pak cik aku pulak masa tu dah kat ITM (masa tu ITM lagi) ambil AD...so makin banyak sumber sumber yang dia bawak balik untuk aku tengok dan belek.

Masa aku ditingkatan 3 aku dah mula bisnes foto. Berbekal kan kamera pinjam olympus model mana aku tak ingat dah. tapi apa yang ingat filem dia leh ganda 2 kali. maksud aku kalau kita kita beli filem 32 kita akan dapat 64 keping gambar. Kerja aku masa tu aku akan snap gambar kawan kawan dan aku akan jual balik. Sekeping 40 sen. Boleh la tampung duit asrama aku waktu tu. Tapi masa tu aku tak pakai SLR lagi just point & shoot.

Satu petang setelah lama aku minat dengan foto abah aku review gambar gambar aku. Aku ingat lagi kata kata dia "Foto sama macam melukis, bezanya foto kamu hanya perlu memilih sudut sudut yang baik sedangkan melukis kamu harus mencipta sudut sudut yang baik. Tetapi rules dia masih sama, horizon nya, cahaya nya, tone nya, garisan nya (dalam foto panggil line leading kalau tak silap), Rules of third, dan beberapa pekara lagi lah." Aku ingat sangat kata kata ni. Sampai satu hari aku berkenalan dengan seorang fotografer cum painter cum graphic designer cum sculptrure..... fuhhhhhhh hasil foto dia sangat marvelous. Aku percaya pada ungkapan "tahap kepuasan seorang pelukis adalah yang paling tinggi" tetapi aku hanya seorang tukang tangkap gambar, melukis jauh sekali (dulu bila abah aku tanya meh nak tengok kamu lukis apa? tak nampak pun apa yang kamu lukis ni. Aku jawab "memang tak nampak sebab orang lukis kuman" , sekali abah aku balas balik daaa...." lain kali lukis kuman tu besar sikit, baru nampak" hahahahahahahahah.)

antara koleksi yg tak seberapa.

sillohuet ni kat kuala kedah. outing dgn farizal

ni siluet kat pantai batu buruk (aku gi training daa) hahahaha
Reflection masjid terapung
high pass shoot kat kg aku..lepas burung yang tersangkut
cuba shoot potrait atau dengan kata lain capture the mood
another potrait with tomoe




5 comments:

jinggo said...

nanti kalau lukis kuman tu....
bagi la kat aku satu....

orang kampung said...

jinggo:- hahahahahhahaha boleh boleh nanti aku buat yang besar sikit, takut hang tak nampak.

Butaseni@Wan Raja said...

itu adalah komen standard seorang otai dalam seni hehetapi bapak aku tak amik tau nlangsung tentang minat aku dulu sampai dia tengok sendiri resuilt SPM aku baru dia galakkan.

Pegawai Khalwat said...

Oit, macam mana nak ambik gambaq dalam gelap, tak pakai flash tapi tak mau blur?

orang kampung said...

pegawai khalwat:-
Kamera dan cahaya adalah sesuatu yang tak dapat dipisahkan pada hukumnya. Gelap macam mana ? gelap atau kelam. gelap tak der cahaya langsung kelam ada ada cahaya tapi minima. Ok kalau gelap langsung memang tak boleh sebab lense tak boleh nak fokus unless pakai infrared. Aku rasa yang hang maksudkan kelam. Sumber cahaya yang amat minima.
1. Lense yang mahal dan baik amat diperlukan pada saat ini. Sebab lense ini boleh menyediakan bukaan apature sehingga f1.8 atau f1.4. Unutk permulaan boleh try beli fix lense nikkor f1.8 50mm. lagi besar dia bukak lagi banyak cahaya boleh masuk.

2. Set ISO ke nilai yang tertinggi pada kamera kita. Kalau boleh sampai 1600. Tetapi gambar kita akan ada noise. Kecil mungkin tak nampak tapi kalau nak print besar memang akan nampak. Boleh buang noise ni dalam photoshop tapi tak banyak. Still akan nampak.

3. Guna tripod. sebab untuk snap dalam kelam dengan subjek yang pegun, kita boleh slow shutter speed. so kapasiti cahaya yang akan masuk bertambah. tetapi kalau subjek bergerak dia akan nampak movement trail.Ada saat dimana movement trail ni akan jadi cantik.

4. Biasanya untuk shoot dalam auditorium aku guna lense 1.8 atau 2.8. ISO setting 400 to 800 (nak elak noise) speed samada 30 to 60. tapi selalu jugak jadi movement trail nih...

5. Blur? Ada 2 sebab. Fokus point tak kena dan slow speed.

selamat mencuba. aku pun tengah dok explore.