Sunday, February 10, 2008

Love & Marriage


>> A student ask a teacher, "what is love?"
>> The teacher said, "in order to answer your
>> question, go to the padi field and choose the
>> biggest padi and come back.
>>
>> But the rule is: you can go throught them only
>> once and cannot turn back to pick."
>>
>> The student went to the field, go thru first row,
>> he saw one big padi,but he wonders....may be
>> there is a bigger one later.
>>
>> Then he saw another bigger one... but may be
>> there is a even bigger one waiting for him.
>>
>> Later, when he finished more than half of the
>> padi field, he start to realise that the padi is not as
>> big as the previous one he saw, heknow he has
>> missed the biggest one, and he regretted !!!!
>>
>> So, he ended up went back to the teacher with
>> empty hand. The teacher told him, "...this is love...
>> you keep looking for a better one, but when later
>> you realise, you have already miss the person...."
>>
>> "What is marriage then?" the student asked.
>> The teacher said, "in order to answer your
>> question, go to the corn field and choose the
>> biggest corn and come back.
>>
>> But the rule is: you can go throught them only
>> once and cannot turn back to pick."
>>
>> The student went to the corn field, this time he
>> is careful not to repeat the previous mistake, when
>> he reach the middle of the field, he has
>> picked one medium corn that he feel satisfy,
>> and come back to the teacher.
>>
>> The teacher told him, "this time you bring back
>> a corn.... you look for one that is just nice, and
>> you have faith and believe this is the best one
>> you get.... this is marriage."

" ada impak besar dalam hidup aku...bila aku baca email ni. aku ingin kongsi bersama dengan semua sahabat sahabat aku"

Dalam hubungan, kita terlalu mencari kesempurnaan. terlalu.Ungkapan 'she/he not my taste' selalu kita dengar dan tak kurang juga selalu kita sebut. "Taste" itulah yang binasakan kita. Ikut hati mati, ikut rasa binasa. lalu bermula lah pencarian kita untu
k menepati taste kita. Sampai bila kita akan bertemu taste kita.....maka akhirnya kita akur dengan kehendak suratan. Taste atau rasa itu bagi aku perlu dipupuk, di baja agar ianya sentiasa segar sampai ketua hatta sampai mati sekalipun. Fitrah manusia tidak pernah puas.... ketidak puasan ini menjadikan manusia itu tak pernah bersyukur. Kata kawan aku...cakap memang mudah. Ya aku akui cakap memang mudah, andai kita diberi pilihan sudah tentu pilihan kita yang terbaik untuk kita. Persoalanya, siapakah kita untuk tetntukan dia terbaik untuk kita. Kita terlalu kecil untuk mengetahui yang disebalik. Maka ...kita disaran berdoa. Doa adalah senjata kita. Beserah pada dia, kerana hanya dia yang tahu siapa yang terbaik buat kita.

Satu hari aku dinasihatkan oleh seseorang yang aku amat kagum, aku amat sanjung dan segalanya amat...." kita tak boleh paksa diri kita untuk menyayangi seseorang dan kita juga tak boleh memaksa untuk dia menyayangi kita, apa yang kita mampu buat hanya berdoa agar jika dia baik untuk kita bukalah sedikit ruang dihati dia buat kita" dan yang penting selepas itu jangan sesekali berharap. Tawakkal adalah jalan yang terbaik. Aku kagum dengan setiap ucapanya walaupun dia jauh lebih muda dari aku. Pengalaman hidup nya mengajar dia lebih kenal erti hati.

Pernah satu hari seorang senior aku dulu dulu (aku rindu senior aku sorang ni) bagitau....." anjang, nanti kalau kau nak cari pasangan cari yang kasih dia pada allah dulu sebelum kau, cari yang cinta dia pada ibu bapanya dulu dari kau, cari yang air mata dia untuk dosa nya dulu dari kau, cari yang waktu solat nya lebih dari kau, cari yang rindunya pada wudhuk melebihi rindunya pada kau." aku tanya balik....bukankah itu satu kesempurnaan dan kita tak kan dapat kesempurnaan itu. Katanya " aku tak sebut tentang rupa paras...kalau aku tambah ciri ciri rupa...maka itu kesempurnaan" dalam hati aku ...bukan mudah. Sebab , kita perlu ada ciri ciri tersebut sebelum boleh menuntut ciri ciri tersebut dari orang lain. Aku berpegang pada kejadian rusuk itu sendiri...bengkok dan lembut. Maka sebagai lelaki kita harus menerima bengkok dan lembut itu seadanya. Perbualan kami tergantung...aku ditinggal dengan seribu persoalan.

Abah aku pernah sound aku pada usia aku lewat 25 dulu....dia tau time tu aku dah patut mencari. Dia tau aku ada ramai kenalan dan dia tau aku buntu. So satu petang dia panggil aku...ayat biasa dia bila dia panggil aku sorang sorang 'tak de apa saja panggil...gentlemen talk jer' aku dah panik waktu tu....apa pulak nih. 1st dia tanya dgn siapa aku kawan sekarang....telan air liur aku. 2nd dia tanya apa plan 5 tahun lagi...yang ni aku boleh pusing lagi. 3rd dia tanya semingu berapa kali dating, dia kata abah kat sini ko kat KL, abah just nak tau.....ya allah terkedu aku...macam mana nak jawab ni. Aku pun jawab lah....yang mana aku boleh jawab, sekali dia sound bila bercakap tengok mata baru nampak ikhlas. adussssssssssssssssssssssssssss. last sekali dia bagitau abah tak boleh pilih siapa yang terbaik untuk kamu (kamu ni standard la ganti nama untuk org perak macam aku ni)dan kamu pun tak mampu nak pilih. Cuma kamu kena cari dengan siapa kamu tak boleh hidup tanpa dia daripada kamu cari kamu hendak hidup dengan siapa. Standard abah aku penutup kata kata dia ....." faham..?" aku angguk jer. Nak jer aku sebut Jessica Alba....kang ada yang kena makan penampar. hahahahahahaha.

Kesimpulanya bagi aku. kita hanya mampu mencari dan jgn berhenti mencari. Iringkan dengan doa dan tawakkal kepada apa yang telah kita jumpa dalam pencarian. Insyaallah kita akan lebih besyukur.

Cermin diri dan belajar menerima....

anjang aka orang kampung



1 comment:

ANNA NUR said...

yup... terima lah siapa pun yg jd psgn kita dgn seadanya.. supaya kita lebih bersyukur kepada ciptaan Yang Maha Esa.. ~Aminnnn!